22 November

Idag har vi fått det mesta gjort innan vi lämnar detta land..

Vi har ändrat lite i vår reseplan det blir inte längre Kamboja utan stannar i Laos en månad och åker den 24 Dec till Indonesien..
Efter bilderna vi sett på stället vi ska till kommer vi få den bästa julafton någonsin..

Vi har också idag skickat paket till Serbien och blivit av med lite extra vikt i väskorna.

Vi fattade nog inte riktigt att Chiang Mai är i under en stor festival.
Dom tänder ljus som dom lägger på floden för att
också tänder dom ris lyktor som dom skickar i väg.

Det har varit as skoj att se allt det här.. det håller fortfarande på och ibland kissar vi lite i byxan när det låter som om kineserna är här och bombar när dom smäller smällare..

Så här kan det se ut då..
(inte min bild)

Så imån åker vi till Laos det blir 5 landet..

BOMSCHAKALAK...

20 November

Ännu en varm dag i Chiang Mai.
I går tog vi oss ett par glas vin vid ån. Det var inte bara vi som ville sitta vid ån, det var fullt..
Vi kollade in alla människor som smällde smällare och skickade upp flygande, brinnande pappers säckar (otroligt bra förklaring)

Dragan är säker på att det bara var förordet av vad som kommas skall så vi får väl se hur kvällen artar sej.

Den 22 åker vi till Laos.
Det ska vi underbart, är trött på Thailand, så trött till och med.
Nu  vill jag någonstans där starbucks inte pryder varje hörn och där du är tvungen att nyttig mat du inte tycker om.
Laos here we come:)

Jag kan fortfarande inte fatta att det snart är jul hemma, det känns orealistiskt.
Ja har missat vår höst och snart vinter. HA.HA.HA I LOVE IT..

BOMSCHAKALAK.

19 November

Kom för någon dag sedan på att snart är det Jul..
Det betyder snö, kyla, raggsocka och jacka MEN inte för oss. WOHO.
Men vi är inte dom som är dom utan har själva sprungit på Tesco (Ica Maxi) norpat det viktigaste till julen..

Har verkligen ingen lust att skriva så jag lägger ut några enstaka bilder:)

På väg till Pai ligger denna pärla till restaurang.
Det är billigt som in i och super mysigt, norra Thailand rulear när det gäller mysighet:)

Vi la oss på filta och njöt av sola som värmde så gott:)

Huset av löv.. Dragans livmoder..
I 9 dagar var denna guld klimpen vår, känndes lite som tältet all over again men vi trivdes bra, det framgår inte riktigt att vi har en liten veranda  där många timmar spenderades.

Det finns en Polis i Pai som på kvällarna med hela sin utstyrsel sjunger och spelar för att sammla ihop pengar till barn..

Hjärtliga vattenfall en av anledningarna till att vi blev kvar så länge som vi blev.
Dlagan Puvssas Mewd  Fälileeen:)

14 November??

Pai, Pai, Pai..
Vi ar lite foralskade i Pai. Skulle igentligen akt harifran idag men stannar nog tva dagar till.
En suuuuper mysig stad dar du kan gora Ingentingen.
Det finns ett underbart kallt som i helvetet vattenfall dar vi har hangt idag, lekt med en fjarill och traffat en otroligt otrevlig dag.

Vi bor i en liten hydda med lov tak dar vi sover pa madraser pa marken.. Det ar inte stort med vi har en liten "balkong" dar vi kan sitta hela dagarna och gora allt oviktigt som vi gor.
Vi har en Patirk(??) som bor bakom oss som alltid spelar gitarr (ALLTID) han skrattar som David och det kanns skont som om David ar med oss lite;)

Dom har mycket gulligt att halndla och bade jag och Dragan har kopt oss varsin Second Hand jacka.. Smarrrrr...

Jaha det var val det om det.. lagger ut bilder en annan gang..

BOMCHAKALAK

7 November

Chiang Mai, Chiang Mai, Chiang Mai.
Ett tag trodde jag Thailand var ett hopplöst fall men när jag kom hit ändrade jag mig lite..
Staden är super mysig och tar du dej med moppe ca 40 min från stan kommer du till underbara bergen med trevliga människor, tribes och vattenfall..

Så vi gick upp något tidigare än vi brukar igår för att besöka LongNeck triben, där dom har ringar runt halsen och gör den längre och längre hela tiden.. Vi fick reda på att det kostar ca 500Bhat per person för att komma in, min mening är att det inte alls är lika kul längre när det är turist ändamål att komma och ta kort på dom medans dom tjänar feta chash så vi bestämde oss för att bara korsa berget vilket vi gjorde helt rätt i..

Det var underbart vackert och vi njöt av vare sekund. Det påminde mig lite om Indien.. (jag saknar Indien, kanske mest för att jag är OTROLIGT trött på plastiga Thailand)
Vi hittade det mysigaste fiket jag fikat på genom tiderna där en kaffe och en te kostade mer än tre rätter + dricka men skitsamma när man får sitta i tystnade och bara njuta av en stor kaffe med kanel stong som sked.

Vi krusade vidare, vi åkte lite hur som helst in på små stigar till höger och vänster och helt plötsligt hittade vi en av sakerna som Thailand faktiskt är ganska kända för fast att det är olagligt.
Tupp Fight eller Cock Boxing som dom kallade det..
Så in på en liten gård med en ca 15 burar med tuppar och ca 50 lösa. Där sitter ca 15 män runt en liten blå hand byggd rink, dricker öl och väntar med spänning på att det ska bli dags för Fight.
Vi fick första parket och Dragan drogs snabbt in i öl drickandet och självklart satsningen..
Läskigt men otroligt roligt och ca 1 timme senare gick vi där ifrån 200 baht fattigare och Dragan en anning dragen.;)
Kallt var det uppe i bergen så kallt att jag nästan köpte jacka handskar och mössa (lite överdrivet men det var kallt.)

Idag är det söndag och jag tror att det är någon slags festival här i Chiang Mai.
Gatan utanför oss är FULL med marknad..
Gata efter gata är det stånd med en massa roliga ting, inte bara säljs och köps det utan det är uppträdande med musik, magi och en massa mer..
Det tog oss halva dagen att gå igenom den dock tror jag att vi missade en massa.

Mitt i marknaden medans vi stod och kollade på små traditionella Chiang Mai kjolar stannar hela gatan upp från att ha varit tvugna att skrika för att höra varanda blev det helt tyst förutom Thailands national sång.
Hela gatan stod helt blixt stilla som på film.. Vi visste inte riktigt vad vi skulle göra så vi fjortis fnissade oss igenom tystnaden och kollade runt oss där alla stod som paralyserade.. Ville så gärna ta ett kort men det skulle nog inte fastnad så bra på bilden ändå..

Imorgon åker vi vidare till Pai, visst låter det gott;)

BOMCHAKALAK::....

05 November

Floting market.

Det här är Bernt.

The Beutiful faces of Bangkok.

3 November

Såååå Koh Samed sög.
Vi fick för det första betala 200 baht var för att åka in i deras "park" dit du faktiskt måste åka om du ska kuna ta dej till havet.
Folket var OTROLIGT otrevliga och det var dyrt som fasen. Ingen bra ö alls.
Tack vår dåliga planering att vi inte kunde stanna mer än 2 nätter..

Väl tillbaka till Bangkoks stress hade vi ju tagit oss för en hel dags tur med floting market och Tiger Tempel vilket jag till vis del vill avråda alla människor på denna jord till att göra.
Det kostar för det första en hel del att ta en sån här heldags tur(eller mongo tur som jag tycker är ett mycket mer passande namn på hela grejen)'

När du blir upp plockad i minibussen får du en färgad liten klisterlapp som du sätter på tröjan så att alla kan hållas saman efter det åkte vi till floting market.
Du tar en stor båt till själva marknaden sen visade det sig visst att själva båten på båt marknaden ingick inte utan den får du betala själv, den stora båten därimot ingick men den åker inte in på marknaden..
Så om du vill sitta i den stora båten och kolla på den smutsiga vattnet så får du göra det helt gratis.

Det var såååååå otroligt mycket folk (det vill säga turister) på den förgrömade marknaden att dom 45 minuterna vi hade på oss att åka runt i den gamla båten gick mest ut på att sitta fast i kö.

Efter denna otroliga båt tur fick vi vänta medans ett par tjejer skulle rida elefant för det ingick i deras tur men inte i våran så varsegod att vänta.

Efter det fick vi helt oväntat gå på museum som vi inte hade fått reda på att vi skulle till.
På detta museumet sålde dom allt dom hade så om ett par åt lär det inte längre finns något OTROLIGT lamt museum kvar att slösa sina klart mer användbara timmar på.

Sen var det dags för det efterlängtade tiger templet som vi gått och suktat efter enda sedan nova kom..
Det börjar med att vi fick skriva på ett papper där vi singnerade för att om någon olycka skulle inträffa så skullle inte resebolaget hållas skyldig.. ( HÄÄÄÄÄÄÄRLIGT)

Väl inne (där när jag nu tänker efter inte ens fanns något tempel) fick alla turister ställa sig i kö för att en och en få hålla en Thailändare i handen (därav ordet mongo tur) och gå in till tigrarna (som var fast spännda i marken) sätta oss på huk bakom dom och klappa dom medans en annan thailändare tog kort på mig med min kamera..

Men om du ville så kunde du få ta ett special kort med ett tiger huvud i dit knä detta skulle endast kosta dej 1000baht.

Efter våran 3 min tur med tigrarna så gick vi vidare i parken och kollade in alla andra djur som fanns där.
Vi hittade tillexempel en ren som var otroligt tam. Det var för mig lite av höjdpunkten på trippen.
Den var as coooooool;)

Vi såg grisar stora som hus, en massa mer renar som inte var lika tama, vilda hästar, kossor, på fåglar med mera med mera.

En liten stund senare släppte dom in två baby tigrar som alla fick ta kort med och klappa på, det var också en höjdpunkt.
Sen var vi tvugna att skynda tillbaka till bussen för att åka tillbaka till Bangkok..
SÅÅÅ inte värt.

Någonting som var värt dock var ansiktsbehandlingen som jag och dragan gjorde innan vi tog bussen till Chiang Mai, för 200 Baht fick vi en timme med lyx av olika krämer och ansikts massage.. Waaahhhwaahhhwiiiwaaa!!!.

Ett par kalla 12 timmar på en buss och vips så var vi i Chiang Mai. Det är underbart här upp. Dagarna känns som svenska sommardagar och folk är sååå tevliga.. Det är billigare här och vi trvis som bara den..
Om några dagar tar vi en utflykt till Pai som ligger ca 3 timmar härifrån och sen åker vi till vårt 5 land som blir Laos..

Har inte lagt in några bilder ännu kommer förhoppningsvis imån..

BOMSCHAKALAk..

1 November

Tiden springer iväg och det blir inte mycket tid över till att göra saker som att skriva blogg och kolla in facebooken, som annars
självfallet är första prioretering vart än du är i världen..

Vi har varit på den underbara ön Koh Tao och dykt, Nova har tagit sitt dykcertifikat (stavning???) och jag och Dragan har tagit
ett par fun dives. Ett av dyken var helt, helt otroligt vi hade fint väder hela tiden vi var där och det är mer än man kan säga
om resterande resan som Nova varit med om..

Efter den otroliga ön (där jag kunde stannat resten av mitt liv) begav vi oss till Bangkok..
En tre timmars båt resa med strålande solsken och en nio timmars tåg resa landade anlände vi till Bangkoks hetta.
Vi hittade billigt guest house utan el och med fönster ut mot stan vilket vi märkte första natten var en MISS!!!..
En lördags kväll på Kohsan Road är inget att leka med om du vill gå i sängs en rimlig tid efter en sömnlös natt, ett tag
trodde jag en liten Thailändare smygit in på vårat rum medans vi alla för en sekund stängde ögonen och ljudlöst ställt in
hela gatans ljud anläggningar i vårt rum på 5 Kvm men jag kom tillbaka till verkligheten när jag kom på att vi inte hade
något kontaktuttag i rumet.
Efter den otroligt varma och högljuda natten flyttade vi till en bakgata med AC, lyxigt för oss..

*Vi har hunnit med helgs marknade, där vi alla tre trodde att vi skulle smälta till små pölar av svett..

*Dragan har pircat sin näsa (Piercingen trycktes omänskligt in för hand utan nål eller pistol, Killen spetsade till en näs
Pirecing och tryckte tveklöst in den i näsan på honom) och tagit ut den...

*Vi har varit på tatuerings mässa utanför ett stort köpcentrum, där jag hade tänkt att vara med i tävligt och vinna mig en staty
för mina old school tatueringar meeeeen efter tiden passerat 14.00 då killen som skrev in mig i tävligen sa att jag skulle vara
där och upprepade 2 gånger att jag skulle vara i tid och väntat över 2 timmar på att något skulle hända och för att då bli
in skickad i ett tält med 30 andra som också skulle tävla valde jag helt enkelt att gå där ifrån och göra något nyttigt som att
äta mat.

*Vi har åkt halva Bangkok runt för att fixa vårat Visum

och imorgon åker vi vidare till Koh Samet för några sista dagar på en ö för att sen igen åka tillbaka till Bangkok så att
Nova kan göra sin sista minuten shopping och hälsa på Munkar och deras tama Tigrar..

1 November

Phuket en helt vanlig lördag.. (veg festivalen)

Bilderna är tagna på samma ställe men den här är efter dom gick LÖÖÖÖÖÖÖS med smällare som flyger på vem som helst när som helst..

Phukets enorma Bhudda..

The One And The Only Raylie Beach.

Koh Lanta.

Och sist men absolut inte minst det bästa stället vi besökt. Koh Tao!!!..