7 November

Chiang Mai, Chiang Mai, Chiang Mai.
Ett tag trodde jag Thailand var ett hopplöst fall men när jag kom hit ändrade jag mig lite..
Staden är super mysig och tar du dej med moppe ca 40 min från stan kommer du till underbara bergen med trevliga människor, tribes och vattenfall..

Så vi gick upp något tidigare än vi brukar igår för att besöka LongNeck triben, där dom har ringar runt halsen och gör den längre och längre hela tiden.. Vi fick reda på att det kostar ca 500Bhat per person för att komma in, min mening är att det inte alls är lika kul längre när det är turist ändamål att komma och ta kort på dom medans dom tjänar feta chash så vi bestämde oss för att bara korsa berget vilket vi gjorde helt rätt i..

Det var underbart vackert och vi njöt av vare sekund. Det påminde mig lite om Indien.. (jag saknar Indien, kanske mest för att jag är OTROLIGT trött på plastiga Thailand)
Vi hittade det mysigaste fiket jag fikat på genom tiderna där en kaffe och en te kostade mer än tre rätter + dricka men skitsamma när man får sitta i tystnade och bara njuta av en stor kaffe med kanel stong som sked.

Vi krusade vidare, vi åkte lite hur som helst in på små stigar till höger och vänster och helt plötsligt hittade vi en av sakerna som Thailand faktiskt är ganska kända för fast att det är olagligt.
Tupp Fight eller Cock Boxing som dom kallade det..
Så in på en liten gård med en ca 15 burar med tuppar och ca 50 lösa. Där sitter ca 15 män runt en liten blå hand byggd rink, dricker öl och väntar med spänning på att det ska bli dags för Fight.
Vi fick första parket och Dragan drogs snabbt in i öl drickandet och självklart satsningen..
Läskigt men otroligt roligt och ca 1 timme senare gick vi där ifrån 200 baht fattigare och Dragan en anning dragen.;)
Kallt var det uppe i bergen så kallt att jag nästan köpte jacka handskar och mössa (lite överdrivet men det var kallt.)


Idag är det söndag och jag tror att det är någon slags festival här i Chiang Mai.
Gatan utanför oss är FULL med marknad..
Gata efter gata är det stånd med en massa roliga ting, inte bara säljs och köps det utan det är uppträdande med musik, magi och en massa mer..
Det tog oss halva dagen att gå igenom den dock tror jag att vi missade en massa.

Mitt i marknaden medans vi stod och kollade på små traditionella Chiang Mai kjolar stannar hela gatan upp från att ha varit tvugna att skrika för att höra varanda blev det helt tyst förutom Thailands national sång.
Hela gatan stod helt blixt stilla som på film.. Vi visste inte riktigt vad vi skulle göra så vi fjortis fnissade oss igenom tystnaden och kollade runt oss där alla stod som paralyserade.. Ville så gärna ta ett kort men det skulle nog inte fastnad så bra på bilden ändå..


Imorgon åker vi vidare till Pai, visst låter det gott;)


BOMCHAKALAK::....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0