14 September??

Detta är igentligen ett datum jag borde känna till då jag klarade av körkorts teorin idag men det har slunkit ur mitt huvud så som alla andra datum så lätt slinker förbi mitt minne när jag inte arbetar.


Då har man besökt en massa nya länder, kanske överdriver när jag säger besökt eftersom vi mest passerat dem men lite har vi hunnit upptäcka..
Efter tre dagar i Köpenhamn åkte vi vidare mot Serbien, första stoppet blev en bensinmack i Tjeckien där vi spänderade en natt i bilen.
Vaknade tidigt av strålande solsken och åkte vidare mot Prag, fina fina Prag.



Vi dödade ett par småkryp under resan.



Vi besökte inte mer än gamla stan i Prag med det var otroligt fint.




Här har vi någon slags klocka med datum eller likanade, har inte en anning om vad den gör men på ett jämt klockslag ringde den och de ca 100 turisterna som samlats under den applåderade och vinkade till människorna som stod längst upp i den här gigantiska byggnaden.. Vi gjorde självklart samma sak.




Mysiga fik och stora gamla byggnader pryder staden och inbjuder till kaffe och öl drickande.






Absinth, Tjeckiens national dryck (lite påhittat av mej, då Tjecker häver öl 7 dagar i veckan)
men Absinth kommer ifrån tjckien och i den här söta baren/butiken serveras allt med den starka spriten.
Här kan du se dom underbart vackra skedar och verktyg som andvänds för att göra denna gröna, hallucinations framkallande dryck.

Efter Prag tog vi oss ytterligare någon timme neråt i landet, närmade bestämt Hodinin för att besöka Dragans gamla kompis som han inte har sett sedan han flyttade tillbaka till Tjeckien för 11 år sedan, detta var dock utan lycka då han inte var hemma.
vi handlade lite mat, några öl och picknickade vid en mysig sjö.










Vi fick tag i Dragans vän och fick sova över:)



Dagen efter lämnade vi bilen hemma för att får leva en dag i en Tjeckiers liv.
Vi började dagen med middag och öl.
Restaurangens tack bestod av bjälkar täckta av druvor och här kunde du beställa alla möjliga öl sorter.
Själv hittade jag en favorit - Hallon öl.
Tjeckerna tyckte inte att jag var någon riktig öl drickare då öl ska smaka öl och inget annat, det kom också ett par blickar när kaffet landade på bordet:P





Det var så sjukt varmt den här dagen. Det visade sig att det detta var första dagen på hela sommaren som det hade varit så här varmt, hela sommaren har varit "jack" väder.

Så vi tog oss till stadens utomhuspool, vi har inte de ända men skönt var det.



Vi avslutade kvällen en utomhus bio och dagen efter åkte vi vidare mot Ungern..



















Kommentarer
Postat av: Ida Fridalius

Hej Evve!! Kul att läsa din blogg. Klockan i Prag är ett astronomiskt ur. Dem visar tid, datum, år, stjärntecken och säkert nåt mer. Jag har inte rest särskilt mkt men Prag har jag varit i två gånger och älskar stan!! Så vackert och så mkt historia!



Ta hand om er, kram i

2011-09-16 @ 07:12:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0